Mobil växel

Ta in offerter från samtliga leverantörer kostnadsfritt

En mobil växel är en molnbaserad telefonväxel. Med en mobil växel kan du enkelt ta emot och koppla samtal. Det som kännetecknar denna typ av telefonväxel är att du hyr tjänster och funktioner efter behov, vilket ger dig stor flexibilitet. En mobil växel är fullt skalbar.
I denna kategori finns de marknadsledande leverantörerna inom molnbaserad växel. Här kan du läsa information, jämföra och hitta den bästa mobila växeln till företaget. Du kan kostnadsfritt boka demos eller begära offerter.

Mobil växel – Köpguide

Växel i molnet

När företag 2019 ska köpa telefonväxel ser vi mobil växel som det naturliga och enda alternativet. Det finns nämligen många fördelar med mobil växel. Mobila växeln erbjuds nu från en mängd aktörer på marknaden som en molntjänst. Istället för att köpa så betalar man helt enkelt en hyra för telefonväxel tjänsten.
Leverantören garanterar driften av telefonväxeln på sina egna servrar och håller den ständigt uppdaterad.

Plattformen levereras över internet. Och man får åtkomst till webbgränssnitt och appar för att kunna administrera och använda sin telefonväxel i företaget.

Hur hittar man den bästa mobila växeln?

Utgå från vilken mobil växel som kopplar fullt ut med den operatör man vill ha. Titta sedan på att köpa en telefonväxel från ett företag med bra omdömen och säkerställ att den kan integrera med era andra viktiga system. Om inte annat i framtiden iallafall.
När man väl har kikat på det så är det dags att ställa upp ett par alternativa lösningar mot varann. Se till att varje molnbaserad växel presenteras med de funktioner ni kräver. Exempelvis om man behöver ett knappval/menyval och om man vill ha olika svarsgrupper. Alla sådana funktionskrav är viktiga att de specificeras och kostnader är medräknade för dem så att man får ett totalpris för de antal personer som ska finnas i och använda telefonväxeln i företaget. Oftast kostar det en del kronor mer för att ha både ett fastnätsnummer (08-XXX) och ett mobilnummer till varje person i växeln. Så överväg noga om det verkligen behövs båda två till resp anställd! Det finns såklart en stor fördel att ha bägge då man kan hänvisa sin fastnummer anknytning som upptagen medans man kan nås på mobilen vid privata ärenden etc.
Slutligen så är tipset att involvera fler personer från företaget som ska få ”känna och klämma” på den kommande mobila växeln i en demo-miljö. Helst olika ansvariga. Kanske en från serviceavdelningen och en från ekonomi.
Ta inte beslutet som ensam beslutsfattare! Det är trots allt dina medarbetare som ska använda sig av tjänsten. Och känns den inte rätt för dem så blir det en dålig investering!
Dessutom är det bra att involvera fler personer i olika roller på företaget då de kan se på mobila växelns funktion för företaget på olika sätt!

När alla, eller de flesta, är eniga så är det dags att införskaffa ny telefonväxel till företaget :)!

Fördelar med mobil växel

  • En mobil växel tillhandahålls som en ren molntjänst.
    Det krävs ingen fysisk utrustning såsom en kundplacerad telefonväxel eller bordstelefoner. Därmed ingen kostnad för service och garantier på sådan lokal utrustning. 
  • I.o.m att det just är en ”molnväxel” så står leverantören av produkten för infrastruktur, underhåll och ständiga uppdateringar av telefonväxeln. Man laddar ner den som en app till telefoner, surfplattor och datorer.
  • En mobil växel kan vara helt operatörsoberoende. Dvs man kan integrera företagsabonnemang från vilken operatör som helst i växeln. Det kan även vara olika operatörsabonnemang mellan olika kollegor i samma växel. Tex 5st som har Telia och 10st som har Tele2 på sina abonnemang, i samma växel.
  • Man behöver inte köpa en mobil växel för stora pengar. Man betalar licenskostnad så länge man nyttjar den. En del leverantörer erbjuder licenskostnad för mobil växel utan bindningstid, andra har bindningstid på licenserna.
  • En av de stora fördelarna med mobil växel är att den just är mobil. Den finns i din smartphone eller i din surfplatta och laptop. Så länge du har hyfsat vettig internetuppkoppling så kan du arbeta varsomhelst när du tar emot samtal eller vidarekopplar samtal. Du kan även se tillgänglighet och linjestatus på andra kollegor i realtid.

Mobil växel. Rimligt pris?

Välkända leverantörer av molnbaserade växlar ligger på allt mellan 50-200 kr per användare och månad för telefonväxeln. Antalet funktionskrav driver upp priset. En annan faktor som är av betydelse är ju såklart kostnaden för mobilabonnemangen och om de ska integreras i växeln. Väljer man en operatörsoberoende mobil växel och ska integrera abonnemang från någon operatör så kan ofta en avgift uppstå som kallas ”MEX kostnad”. Det är en avgift som operatörerna tar ut för att koppla sina abonnemang till en annan växel än deras egna.
Men väljer man både abonnemang och mobil växel från en och samma leverantör så finns ingen ”MEX kostnad”.

MEX förklaring: https://www.tele2.se/foretag/upptack/vaxlar/mobile-extension. 

Varför ska man ha telefonväxel i företag?

Det här är faktiskt en relevant fråga att ställa sig! För ibland kan det ju bara vara en onödig kostnad om man inte anser sig behöva en telefonväxel i sitt företag..
Generellt så kan man säga följande:
Ska man ha en mobil växel till ett litet företag (<10 anställda) så ska man överväga noga hur man vill hantera inkommande samtal. Framförallt så bör man kika på hur många inkommande samtal av betydelse företaget faktiskt har. Är man villig att betala fr ca 500-600kr/månad för att proffsigt kunna ta emot och koppla samtal etc? Det är, trots allt, en molnbaserad växel’s primära syfte.
Då kan det vara värt det! Annars inte!

Är man ett lite större företag (+10 anställda) så börjar man bli så pass många människor i företaget. Man kanske har olika avdelningar och roller. Därmed har man sannolikt tillräckligt många kunder och leverantörer som kanske vill nå rätt person under dagarna vid olika tillfällen. Många gånger så är det nog värt ett par tusenlappar per månad för att framstå som mer professionella/seriösa och visa på tydlighet och tillgänglighet. En mobil växel är oftast inte någon av de större posterna bland leverantörskostnaderna i bokföringssystemet. Men det är jätteviktigt att telefonväxeln används i företaget – och att den används på rätt sätt!

Ska man hyra telefonväxel?

Att ”hyra en telefonväxel” hör till dåtiden. En mobil växel är en mjukvara tillhandahållen över internet. Man betalar för en licens i.o.m tecknande av avtal. Dvs man betalar för nyttjandet av telefonväxelns mjukvara. I.o.m att det oftast handlar om en molnbaserad telefonväxel så behövs det inte hyras någon hårdvara eller annat.

Telefonväxeln i företag 2019

Det är numer ett ganska givet faktum att man som företag kan få tag i en bra mobil växel för rimliga pengar. En molnbaserad växel täcker de allra flesta behoven 2019!
Telefonväxeln måste fungera bra. Gör den det så är det generellt ganska frid och fröjd hos svenska företag. Inte heller är den vanligtvis någon av de dyrare leverantörskostnaderna man har i företaget, så det är normalt sett inget som retar upp ekonomichefen överdrivet heller :)!

Blickar man då in i telefonväxelns roll i svenska företag 2019 (och framöver). Så ser vi att det mesta pekar på ökad mobil användning i beteendet. Datamängderna som förbrukas från smartphones (mobiltelefonerna) ökar ständigt. Och numer finns ju de allra flesta anställda som en anknytning i telefonväxeln med sin mobiltelefon. 
Med detta i åtanke så tror vi på allt fler smarta integrationer mellan olika molntjänster. T.ex att man vill få upp en kundbild från CRM systemet (säljstödssystemet), som ”poppar” upp direkt vid ett inkommande samtal. Sedan kanske man också vill kunna integrera sin telefonväxel med ärendehanteringssystemet etc. 
Allt fler sådana integrationer som gör det enkelt för den enskilde användaren att manövrera mellan företagets system. Många sådana finns och fler är under utveckling och kommer närmsta åren! Allra helst vill man också kunna utföra alla sakerna säkert och smidigt med sin mobiltelefon, Ipad eller bärbara dator.

Mobil växel historia

Sedan millennieskiftet (2000) då tekniken (VoIP) ”Voice over Internet Protocol” marscherade in på marknaden, tack vare snabbare och stabilare internetförbindelser, så har marknaden för telefoni förändrats kraftigt.
På 80- och 90-talet var telefonväxeln för företag byggd på s.k ”ISDN” teknik. Via koppartråd på analoga telefonnätet. Och då via telefonjack och anslutet till vanliga analoga telefoner (Bordstelefoner).
Numer så finns fenomenet ”Mobil växel” eller en s.k molnbaserad telefonväxel.
Mobila växeln har framförallt vuxit fram som den naturliga telefonväxeln för företaget tack vare bredbandet som gett oss alla en hastigare internetuppkoppling över tex fibernät. Vi har även ökat vår användning av mobiltelefoner radikalt och tillgången till internet är konstant numer med mobiltelefonen i vår hand. Detta sammantaget gör att de flesta av oss nu anser att den bästa telefonväxeln för företaget är den molnbaserade telefonväxeln, som tillhandahålls över internet.