Publicerat av
Emil Hedsen
Co-founder
Missa inga nyheter
Genom att prenumerera godkänner du vår Privacy Policy.
Tack! Håll utkik i din mailkorg för spännande nyheter från oss.
Oops! Någonting blev fel. Har du angett en giltig e-post?
Följ oss i social medier

Varför är telefonväxeln så viktig?

En telefonväxel är det viktigaste verktyget för ditt företag när det gäller bemötandet av inkommande telefonsamtal. Det är lika viktigt om kunderna som ringer in vill handla, behöver support eller administrativ hjälp. En telefonväxel ser också till att interna såväl som externa kommunikationen blir smidig och effektiv. Personer utom som inom företag skall kunna nå rätt person så snabbt som möjligt.

Numer har teknologin hunnit så långt så att de allra flesta telefonväxlarna kan tillhandahållas genom internet via mjukvara. En s.k molnbaserad växel som knyter samman alla fasta och mobila nummer man önskar ska vara med i växelslingan. En annan benämning som är populär är mobil växel.

Är du ute och letar och jämför ny mobil växel för ditt företag?
Här är några viktiga saker att tänka på:

  • Se över ert nuvarande avtal rörande telefonväxeln. Bindningstid och kostnader.
  • Lista vad som är de viktigaste funktionerna för er i en mobil växel. Koppla samtal, kunna hänvisa sig upptagen eller önskar ni att en mobil växel ska integrera med CRM eller ärendehanteringssystemet?
  • Se över vilka avdelningar eller grupper ni har inom företaget. Exempelvis Försäljning, ekonomi och service. Hur vill ni att dessa ska kunna bli nådda? Vill ni ha ett menyval i mobila växeln? Hur vill ny styra inkommande samtal i telefonväxeln?
  • När ni ändå ska byta mobil växel så kan ni också jämföra priserna på era mobilabonnemang. Vilken datamängd önskar ni på mobilabonnemangen? Föredrar ni någon speciell operatör? Vad är viktigast – täckning eller pris?