CRM system

Ta in offerter från samtliga leverantörer kostnadsfritt

I ett CRM system hanterar du företagets kundrelationer och sammanställer information.
Ett webbaserat crm system ska vara användarvänligt och fungera som ett säljstödssystem i företaget.
Att välja rätt kan vara en stor utmaning för företag. I denna kategori har vi listat de bästa crm systemen. Jämför olika crm företag och hitta ett enkelt crm system som matchar era behov.

CRM system – Köpguide

Om CRM

Begreppet ”CRM” (Customer relationship management) står för hela hanteringen av företagets kundrelationer. Redan innan internets framfart så dokumenterade vi såklart mycket om kunderna till vårt företag. Men i.o.m internetuppkopplingen och tillhandahållandet av s.k webbaserade CRM system så har vi nu full möjlighet att dokumentera och lagra all information om företagets kunder i ett och samma säljstödssystem. 

Hur hittar man det bästa CRM systemet?

Idag finns en uppsjö av etablerade CRM system på marknaden. Det kan vara tufft när du jämför crm system och det är kritiskt att göra rätt val!
De allra flesta tillhandahålls färdigt i webbläsaren som ett webbaserat crm system. Leverantören garanterar drift, backup och uppdateringar av systemet. Men hur hittar man det bästa crm systemet åt företaget? 

  • Crm systemet ska vara lätt att använda och era anställda ska VILJA använda det. Det måste vara ett enkelt crm system.
  • Var noggrann med att valet av crm system blir ett ”säljstödssystem” för ERT företags faktiska säljprocess, helst från A-Ö. Dvs crm systemet skall användas som ett naturligt verktyg/hjälpmedel i er säljprocess
  • Kontrollera crm systemets kostnad. Även baserat på framtida tilläggskostnader och om ni blir fler i företaget. Samt såklart bindningstider och villkor för om ni bestämmer er för att byta system eller avsluta prenumerationen

CRM – historia

Mot slutet av 80-talet och in i 90-talet så började de flesta företagen ha råd att skaffa datorer till sina anställda i kontorsmiljö etc. Det fanns ett gäng program som var s.k kontakthanteringssystem där man med sin dator som verktyg kunde hålla koll på alla kundkontakter osv. Men i Sverige började crm resan på riktigt när företaget Lundalogik släppte systemet ”Kontakt” 1992. Precis som det låter ett system för att hantera sina Kontakter. Det systemet blev sedermera kallat ”Lime” i den nuvarande produktsviten.
Och under 90-talet hände det väldigt mycket på utvecklingsfronten kring crm för företag.  Ett flertal andra aktörer dök upp med crm system på marknaden som tog fäste. Bl.a norska SuperOffice som också kom in på svenska företagsmarknaden. Precis i slutet av 90-talet så grundades Salesforce.com och det var ett av de första crm systemen som kom som en s.k ”Saas” (Software-as-a-service) produkt. Dvs ett helt och hållet webbaserat crm system. 
Och in i 2000-talet efter att IT-bubblan sprack så har en hel del stora aktörer gett sig in i kampen efter det. Bl.a då Microsoft som köpte upp ett mindre bolag och släppte Microsoft Dynamics som en ny crm produkt.
Det vi ser numer 2019 är att crm systemen kan integreras mer och mer i andra system för att skapa en mer följsam och enkel process för den enskilde användaren och företaget. T.ex så erbjuder nu de flesta crm företagen integrationer mellan crm och affärssystem eller integration mellan crm och telefonväxeln. Och många många fler integrationer för att skapa en enkel och snabb process. Crm systemet är mer som en ”kugge” i hjulet än ett enskilt system. Massvis med smarta kopplingar går att göra. Där även AI kopplingar kommer bli mer och mer vanliga för ökad intelligens och effektivitet.

CRM Pris

Nästan alla crm system erbjuds idag som en ren molntjänst i form av ett s.k webbaserat crm system. Betalningsmodellen är allt som ofta i licensform per användare som ska använda systemet. 
Oftast finns olika paketeringar för crm system till ett litet företag eller crm system för stora företag. Även också olika nivåer av licensformer beroende på vilka funktioner som krävs.
En crm kostnad per användare kan ligga på allt mellan 0-1000kr per användare och månad. I det stora spannet så är mycket avhängt på vilka krav man har som företag på crm systemet.