Publicerat av
Andreas Varnava
Sales, Co-founder
Missa inga nyheter
Genom att prenumerera godkänner du vår Privacy Policy.
Tack! Håll utkik i din mailkorg för spännande nyheter från oss.
Oops! Någonting blev fel. Har du angett en giltig e-post?
Följ oss i social medier

Telefonväxel i molnet

Telefonväxel behöver alla företag. Men få inser att beslutet har betydelse för hur företaget skall uppfattas hos kunder och leverantörer.
Först och främst ska man veta som företagare att telefonväxel kan anskaffas som molntjänst idag. Dvs en mjukvara som tillhandahålls över internet och kopplas mot mobil- eller fastnätsnummer.
Att ha en mobil växel i molnet till företaget innebär att man blir allt mer mobila i sitt arbetssätt. Man kan ta emot inkommande samtal i mobilen varsomhelst och enkelt koppla samtal i mobila växelns app.
En mobil växel som finns i molnet och bygger på mjukvara möjliggör också att man mycket lättare kan göra förändringar i mobila växeln genom enkla knapptryck i administrativa verktyget. Man får en mycket smidigare växeltjänst på många sätt.

Telefonväxel: Problem & Utmaningar

Nog om fördelar. Nu till vissa farhågor att passa sig för:
En telefonväxel för ett företag kan ju i nutiden vara en molnbaserad växel istället för en traditionell fysisk växel. Men att den just är molnbaserad innebär också att den därmed endast finns tillhandahållen som en mjukvara över internet. Här listar vi en del risker som finns om man inte väljer en kvalitativ tjänst för detta:

  • Har man inte valt en mobil växel som är fullt kopplad med de mobilabonnemang man har så får man komplikationer och kan därmed inte koppla samtal korrekt eller se linjestatus fullt ut i vissa fall.
  • Även om det säljs in som molnväxel med alla fantastiska funktioner det innebär så bör man som litet företag hålla hårt i pengarna. Det bästa är att alltid se över valet av operatör och abonnemangspriserna. Framförallt se till att utgå från vilka aktörer som säljer mobil växel som har bäst referenser. Därefter se över vilka abonnemang som integrerar fullt med den aktörens molnbaserade växel. Eller om den aktören har egna abonnemang att tillhandahålla.
  • En molnväxel ska inte levereras och installeras fysiskt på ert företag. Men likväl så kräver det en ordentlig datainsamling av nuvarande nummerserier och samtliga nuvarande fastnätsnummer och mobilnummer som ska integreras i er växeltjänst. Därefter ska mobila växeln installeras och sättas upp korrekt. För att detta skall gå bra så krävs rätt information från dig som kund till leverantören samt att leverantören sköter installationsprocessen på ett professionellt sätt. Annars finns risk för ett haveri och ert företags telefonväxel kan ligga nere tills allt är i ordning. I vissa fall har detta inneburit mängder av missade samtal och hundratals arga kunder som inte kommer fram till ert företag. Undvik detta genom att vara noggranna inför införandet och valet av leverantör!

Kolla med oss först om ni ska köpa telefonväxel

Ska ni välja mobil växel till ert företag så kan ni alltid fråga oss om råd. Vi har sett massvis med misstag och lärt oss! Det kostar inget att ta hjälp oss så gå gärna in på nedan länk till kategorisidan för mobil växel och läs mer om de främsta marknadsledande aktörerna som har gedigna produkter inom molnväxel.