
Mobil växel i Telias nät
Vilka alternativ finns för ditt företag?
Telefonväxel i molnet

En telefonväxel är ofta kärnan i ett företags sätt att hantera inkommande samtal, utgående samtal och interna samtal. Tidigare har en telefonväxel symboliserats av en fysisk telefon med sladd, som står på ett bord i varje kontor. Idag är en modern telefonväxel något helt annat, idag är det en molnbaserad applikation som kan användas och hanteras på dator, softphone, telefon, iPad eller annan önskvärd enhet.
Detta har medfört ett smidigare arbetssätt.
Bättre koll på kollegors tillgänglighet, möjlighet till chatt och videofunktioner och mycket annat. För företagets ekonomi är det ofta lönsamt och positivt då dessa molnbaserade tjänster inte kräver inköp av specifik hårdvara eller tekniker på plats.
Betalningen blir mer som en licensform och liknar mer hur man idag köper till exempel Office365, där det finns olika nivåer och licensformer som man kan ändra hur man vill.
Det som många företag upplever som absolut viktigast när det kommer till valet av telefonväxel, är driftsäkerheten. Vi hör dagligen företag säga meningen ”Det ska bara fungera” angående telefonin och kommunikationen. Alla dessa tjänster har idag en upptid på över 99,9%. Men det man också ska ta med sig i valet av leverantör, är täckningen. Många företag väljer och har alltid valt Telia av just den anledningen.
Men vilka möjligheter finns det till en modern molnbaserad växel i Telias nät?
Vi rankar här de 3 bästa alternativen på marknaden om man vill jobba med en driftsäker plattform, med samma täckning som Telia:
Telavox – Egenutvecklad nordisk telefonväxel i Telias nät
Med helt egen plattform och verksamhet sedan 2002 har Telavox legat i framkant när det kommer till utveckling och leverans inom företagskommunikation.
Ca 90st utvecklare på heltid arbetar med den ständigt uppdaterade plattformen för att alla kunder ska ha en plattform och företagstelefoni som fungerar, och möjliggör smidig kommunikation.
Idag arbetar man med en licensform, som innebär att man har gått ifrån klassiska abonnemang och istället erbjuder sina kunder en licensform som man kan ändra under hela avtalstiden.
Telavox är unikt och är idag enda tjänst som kan erbjuda en nordisk lösning, där kollegor från Sverige, Danmark, Norge och Finland kan arbeta i samma plattform och applikation
Soluno – Operatörsoberoende växel byggd på Mitel. Med möjlighet att ha Telia abonnemang.
Solunos plattform bygger på Mitel, som är världens ledande leverantör av växelplattform med över en miljon europeiska användare. Soluno har byggt sin tjänst kring Mitel och valt att använda sig av en modell som är helt ”operatörsoberoende” till skillnad från tex Telavox som endast använder sig av Telias nät och sina egna Telavox-abonnemang.
Soluno använder sig av Telenors nät för sin växel, men här har man möjlighet att fritt välja vilken operatör man önskar att mobilabonnemangen ska tillhöra.
Det innebär att man kan använda Soluno med tillhörande Telia abonnemang, för att få en modern molnbaserad växel med abonnemang i Telias nät, för att garantera Sveriges bästa täckning.
Telia Touchpoint – Telias molnbaserade telefonväxel
Telia använder sig av Mitel, precis som Soluno. Men har valt att kalla sin telefonväxel för Telia Touchpoint, också kallad ”TP”. En driftsäker och stabil tjänst som tillhandahålls direkt från Telia. Telias nät och täckning gör att Telia får många kunder in i Touchpoint och lösningen används av många företag runtom i Sverige.
Tänk på detta när ni tar ert beslut om vilken tjänst i Telias nät ert företag vill använda:
Telavox och Soluno arbetar endast med företag, och har 100% fokus på företagskunder där man också kan lägga oerhört mycket resurser på att anpassa efter kunders behov samt utmana kunder med nya funktioner.
Telia arbetar även med privatpersoner, och det kan medföra att man inte får samma uppmärksamhet som företagskund hos Telia.
Dags för en ny telefonväxel till företaget?
Jämför alla marknadsledande produkter och hitta rätt mobil växel: