Publicerad

Jämförelse av crm system – Våra tips

Jämförelse av crm system – Våra tips



Hur tacklar man den stora utmaningen att jämföra olika crm system för att hitta det rätta till företaget?

jämförelse crm system


Till att börja med så vill vi framhäva och betona vikten av att ha en klar bild av de yttersta syftena samt funktionerna som crm systemet ska ha i företaget!

Har man inte det klart för sig så bör man så snart som möjligt göra en övning tillsammans med ledningsgruppen eller samtliga anställda (om man är ett mindre företag). Så att man då kan lista ner dem!
Syften samt nyckelfunktioner!


Ett exempel:

Syfte 1: Crm systemet skall göra så att säljaren snabbare och enklare hittar relevant och detaljerad information om ett kundprospekt.
Funktion 1: I crm systemet skall säljaren kunna ange ett organisationsnummer och direkt kunna hämta ner allmän data om just det företaget (bokslut, nyckeltal, adress, koncernstruktur etc)

Se till att lista ett gäng sådana Syften och Funktioner för det kommande och nya crm systemet!

Hitta bästa CRM systemet för just ditt företag


Man kan även skriva upp flertalet ”User stories”.
Ej långa! Räcker med x antal meningar per ”User story”.
En bra artikel om just det: https://www.happiness.se/artiklar/vad-ar-en-user-story
Det är också ett superbra sätt att direkt bli konkreta i hur crm systemet skall passa in i verkliga/dagliga processer.

Helst ska man ha tänkt igenom och gjort sådana listor med flera ansvariga personer inom sitt företag innan man bestämmer sig för en ny crm lösning. Då gör det saken mycket lättare att kunna gallra ut en eller fler av de mest intressanta crm systemen!


Hur ska man då välja rätt CRM ?

När man väl har gjort ovannämnda så är det dags att titta närmre på tänkbara crm system.
Se till att läsa igenom produktbeskrivningar med möjliga funktioner på olika crm system.
Titta på omdömen och gränssnittsbilder hur crm systemet ser ut för användaren.
Det måste vara ett enkelt crm system!

Testa crm system genom demo

Har man hittat ett par crm system som sticker ut ur mängden så är det dags att boka demos.
När man väl har leverantören på plats (eller via videosamtal) som då visar sin produkt (s.k demo). Då kan man även begära att få ett s.k ”demo-konto” eller ”testkonto”. Fokusera då på att se över om ens listor med syften och önskade funktioner kan bockas av med den produkten.

Här finns det tre scenarion:

1. Antingen finns inget crm system på marknaden som kan checka av alla ens funktionskrav och syften. (då kanske man måste fundera över att ta bort vissa önskade funktioner då kravnivån kan vara lite för hög på det nya önskade crm systemet.)

2. Det finns endast ett crm system som klarar alla syften och önskade funktioner.
Det gör ju valet enkelt 🙂

3. Det finns flera crm system som klarar alla syften och önskade funktioner. Då får man titta lite mer på vilka extra funktioner de olika crm bolagen kan erbjuda och/eller vilken prisnivå som de erbjuder och därmed ta beslutet!

Crm konsultation

När man väl sjösätter sitt nya crm system så skall man inte tveka kring att ta hjälp. Det finns gott om experter därute på just det crm systemet och man bör ta lite eller mycket hjälp för att verkligen få till allting så att det lirar optimalt och förenklar säljarbetet och snabbar på processerna!

Lycka till med ert nya CRM system 🙂

Behöver du hjälp att välja CRM system?

Jämför och läs mer om alla marknadsledande CRM system: