
Varför behövs kundsupport system?
De allra flesta företagen i Sverige har kunder, leverantörer eller nyttjare av produkterna/tjänsterna man tillhandahåller. I många fall kräver detta att man som företag måste ha en kundtjänst eller kundsupport redo att ta emot och besvara samtal eller mail.
Med ett gott humör – kommer man en bra bit på vägen! Med en telefon och en bra struktur i mailkorgen så kommer man lite längre. Men när man känner att det blir lite för mycket att hantera så är ett logiskt nästa steg att hitta ett kundsupport system eller ett s.k. Ärendehanteringssystem.
Ett ärendehanteringssystem är inget annat än ett samlingsställe (numer i oftast webbaserad programvara) där man kan hålla bra koll på inkommande, pågående och avslutade ärenden. Därmed så kan man enkelt hålla ordning och reda när man är fler personer i teamet som hanterar kundtjänst eller support och dylikt på företaget!
Ett enkelt ärendehanteringssystem är att föredra

”Enkelhet är det ultimata raffinemanget”
Leonardo Da Vinci
Genom att kartlägga och skriva ner ert företags typexempel på ärenden så kan ni snabbt få en överblick.
Vilka verktyg används under hanteringen av ett ärende? Loggar ni tex saker i ett affärssystem eller service system utifrån ärendena?
När ni fått grepp om detta så kan ni börja leta efter det bästa ärendehanteringsprogrammet för just ert företag!
Utvärdera ett par olika system, se demonstrationer och ta in offerter för att få en uppfattning om kostnaderna.
Sätt upp testkonto med ett ärendehanteringssystem som känns intressant för er och testa det en vecka eller två. Därefter när ni bestämt er kan ni starta igång och använda ett ärendehanteringssystem och känna att ni faktiskt behöver det och det fyller sitt syfte!
Håll er friska därute och lycka till 🙂
Letar du efter ett ärendehanteringssystem?
Hos oss kan du jämföra mellan alla marknadsledande leverantörer.